Att lära mera
Att lära sig nya saker tycker vi är ett bra sätt att använda sin tid. Inte för att tjäna pengar på det, utan för det rena nöjet att förstå mer av världen omkring oss. Förutom det vi lärt oss i skolan och på jobbet har vi ägnat oss åt en massa ämnen helt frivilligt. Till exempel botanik, fågelskådning, fotografi, webbdesign, spanska, evolutionslära bara för att nämna några.
Klicka på småbilderna nedan för att komma till de olika avsnitten!
Botanik
Någon gång mot slutet av 1970-talet hittade Margareta en floristikkurs som leddes av Lars Kers (docent på Bergianska) och Pelle Holmberg, där stora delar av traktens flora gicks igenom på exkursioner. Den deltog hon i medan Pär var barnvakt. Året därpå gick Pär samma kurs, med Margareta som tog hand om barnen. Vi lärde oss den vilda floran rätt grundligt, vilket vi har haft stort nöje av alltsedan dess. Det är mycket tillfredsställande att veta vad man ser i naturen.
Senare, från 1984 började Pär delta i ett inventeringsprojekt av Sollentunas flora, med kunskaperna från floristikkursen som grund. Det kan du läsa mer om under fliken Natur.
Fågelskådning
Vi deltog också i kvällskurser i fågelskådning med bl.a. Lars Imby som inspirerande lärare, så vi lärde oss traktens fågelfauna rätt grundligt. Med hjälp av Sveriges Radios fågelskivor lärde vi oss hur de olika arterna låter, så vi fick tillfredsställelsen att veta inte bara vad vi såg i naturen utan också vad vi hörde. Särskilt minns vi när vi (var för sig) hörde flodsångare vid Hjälstaviken och visste vad det var eftersom vi mindes lätet från fågelskivan (lite som en symaskin). Mycket glädje har vi haft (och har) av detta, t ex hemma i trädgården, på Järvafältet, vid fågellokaler som Fysingen, Angarn, och Hjälstaviken, och även utomlands, t ex när vi såg och hörde ökentrumpetare på Fuerteventura.
Fotografi
Jag, Pär, som bodde utanför Nyköping under 1950-talet, kunde dra nytta av att flygflottiljen F11 (numera Skavsta flygplats) var en spaningsflottilj och hade fotoutbildning för ungdomar, så där lärde jag mig mörkrumsarbete och att hantera kameror. Senare, när jag bodde på studenthem fanns det tillgång till mörkrum där Margareta och jag tillbringade många sena kvällar. Vi hade också mörkrum med förstoringsapparat när vi fick eget hem.
Med digitalkameran långt senare kom helt nya möjligheter och jag tipsades om en universitetskurs (7,5 poäng) på distans som gjordes av ett litet företag som heter Moderskeppet. Den var helt ägnad åt att lära ut Adobe Photoshop, och lade grunden till min förmåga att hantera detta ganska omfattande redskap, och jag vidarebeordrade kunskaperna till Margareta också. Sedan gjorde Moderskeppet ännu en kurs – Fotografi – visuell kommunikation (7,5 poäng) som jag också gick igenom. Moderskeppet har sedan växt en hel och har en massa kurser, mest om Adobes produkter (Photoshop, Lightroom, Indesign , Illustrator), men också om en hel del annat. Men nu är de inte längre kopplade till universitet.
En annan resurs som jag har använt flitigt är sajten Lynda.com, som har 100-tals kurser varav jag har gått igenom flera tiotal i fotorelaterade ämnen, men också i webbdesign, se nedan. Sedan är det förstås bra med ett gott bildsinne, som ju Margareta i synnerhet har, men Pär försöker också så gott han kan. Övning ger färdighet, och konstruktiv kritik hjälper också, så där hjälps vi åt.
Webbdesign
För många år sedan, jag tror det var 2002, fick vi för oss att det kunde vara roligt att ha en egen hemsida, så då gjorde vi en. Den här har i princip samma upplägg som den vi gjorde då, men den har moderniserats i omgångar, nu senast med WordPress med temat Divi. Men redan tidigare, 1999, gjorde vi en hemsida för konsertserien Amorina Recitals, se sidan Musik.
Med hjälp av Lynda.com med dess uppsjö av kurser lärde jag (Pär) mig mer om webbdesign, HTML, PHP, Javascript, Adobe Dreamweaver och kunde då dels förbättra den egna sidan och göra hemsidor åt en del vänner och bekanta.
Efter distanskurserna (se under Fotografi ovan) bokade jag in mig på Webbdesign I och II, också universitetskurser på distans (30 poäng).
Renprodukter, ett familjeföretag i Sollentuna där vi handlar renkött med mera från norra Sverige.
Sollentuna konstronda, som Margareta har deltagit i nästan varje år sedan år 2000.
Tippan Nordén, konstnär.
Militta Wellner/Rune Johansson, konstnärspar i vänkretsen.
Spanska
Eftersom Margaretas syster bor i Spanien sedan 1987 tyckte vi det var dags att lära sig lite spanska. Vi hittade en radioserie som hette Este Pais, och använde den för att åtminstone få en spanska på överlevnadsnivå. Det gick hyfsat, så enklare texter som barnböcker och veckotidningar (Pär läste Nalle Puh på spanska) klarade vi av, men att förstå talad spanska gick lite sisådär, liksom att tala själva. I varje fall, så hjälpte det oss att få ut mycket mer av resorna till Spanien, och då och då råkar man ju på spanska och då har man glädje av att kunna lite.
Andra språk som vi har lärt oss mer eller mindre är tyska, som vi fick en rejäl dos av när vi bodde i Stuttgart åtta månader 1967-8, franska, där vi försökte bättre på det vi lärt oss i skolan med lite kvällskurser (länge sedan nu), italienska innan vi åkte till Chianti 2001, och förstås engelska som vi använder dagligen.
Evolution
Som en utvidgning av naturintresset fick Pär för sig att lära sig lite om evolutionen, och hittade en universitetskurs på nätet från Yale University. Här är en länk till den första lektionen. Ett verkligt fascinerande ämne! Det ledde vidare till att skaffa böcker om ämnet, t.ex. Richard Dawkins The Selfish Gene, och The Greatest Show on Earth, med flera av hans böcker. Jag hittade också en evolutionsprofessor i Chicago, Jerry Coyne som har skrivit Why Evolution is True, och som jag nu följer på Twitter. Jag har också läst hans mer vetenskapliga verk Speciation liksom Dawkins The Extended Phenotype.
Det ena ger det andra, så då ramlade jag in på paleontologi, ytterligare ett fascinerande ämne. Donald Prothero har skrivit Bringing Fossils to Life: An Introduction to Paleobiology och Evolution: What the Fossils Say and Why It Matters med flera som jag också har läst.
Jag ramlade då in på kontroversen om evolutionen i USA, där 40-45% av befolkningen inte säger sig tro på den, utan lutar mer åt att Bibelns skapelseberättelse gäller. Vilket ledde mig vidare till att läsa Dawkins The God Delusion och Coynes Faith Versus Fact, med flera böcker. Bekymmersamt med denna förnekelse av etablerad vetenskap i USA, och också i den muslimska delen av världen. Liksom förnekelse av att människan orsakar klimatförändring.